Boleh Buat Jamak Balik Hari

Dah hujung minggu ni pasti ramai yang dah merancang nak keluar sarang. Tapi janganlah jadikan tak pasti berapa lama duduk di kampung sebagai alasan untuk membolehkan diri masing-masing solat jamak dan qasar pula.


Pakar Diari Hati Solat Jamak Balik Kampung Soalan Saya Berasal Dari Kampung Kolam Di Bandar Kuala Terengganu Dan Sekarang Sudah Menetap Di Kuantan Pahang Kerana Bekerja Di Sini Soalan Saya

SOALAN Boleh dikatakan ramai antara kita berkerja di Kuala Lumpur dan ingin balik setiap minggu untuk berjumpa dengan keluarga di Melaka.

. Maka beliau berpendapat pada hari ini perjalanan sejauh 80KM sudah boleh dianggap sebagai perjalanan yang. Saya dari Kuala Lumpur hendak balik ke Perak menggunakan. Kerjakanlah solat fardu zohor tersebut sebanyak dua rakaat dengan pembacaan surah al-Fatihah dan diikuti surah-surah lain.

Di sini saya ingin bertanya boleh ke saya melakukan solat jamak qasar terutamanya pada waktu zohor dan asar pada hari saya bekerja. Sewaktu takbiratul ihram niatkanlah di dalam hati sebagaimana maksud lafaz niat di atas. Dalam Mazhab Syafie kalau kita dah tahu nak balik kampung lebih dari 4 hari tak masuk hari sampai dan balik maka bila sampai je kampung dah tak boleh Qasar solat.

Dalam perjalanan balik saya singgah ke rumah saudara saya yang berada di Seremban. Jadi dalam situasi ini Ali boleh mengqasar solatnya selama 18 hari tidak termasuk hari pergi dan pulang. Balik kampung bercuti dan sebagainya.

Pada satu hari saya bercuti ke Pengkalan Balak Melaka. Jika niat untuk tinggal di satu tempat empat hari lebih tak boleh qasar jamak ketika sampai di tempat itu kerana dikira bermukim. Soalan itu yang ditanyakan pada saya.

Sememangnya solat jamak dan qasar merupakan rukhsah kurniaan Allah taala pada hamba-hambanya. Maklum sajalah sejak kel0nggaran diberikan untuk merentas negeri ramai yang merencanakan aktiviti masing-masing bersama keluarga. Kenapa tak buat solat jamak qasar je sebelum datang sini.

JAWAPAN Dalam perjalanan datang ke Melaka dan perjalanan pulang ke Kuala Lumpur tuan boleh mengerjakan solat secara jamak dan qasar kerana jarak perjalanan. Tidak berniat untuk bermukim melebihi 4 hari tidak termasuk perjalanan pergi dan balik. Ingat ya kalau kita hanya pulang ke kampung melepaskan rindu pada ibu bapa adik-beradik dan sebagainya kita hanya boleh solat jamak dan qasar dalam perjalanan pergi dan balik saja kalau jaraknya.

Salam hari Jumaat buat semua pembaca budiman yang dirahmati Allah. Sahaja aku solat fardu Zohor qasar dua rakaat jamak takdim kerana Allah Taala. Selepas itu tidak boleh lagi jama dan qasar.

Contohnya kita mendirikan solat Zohor dan Asar pada waktu Zohor waktu pertama Jamak Takhir Iaitu mengumpulkan dua solat dalam waktu yang kedua. Bahkan telah kami sediakan artikel-artikel berkaitan isu ini seperti Al-Kafi 513. Jamak Taqdim Iaitu menghimpunkan dua solat dalam waktu yang pertama.

Bukan macam ramai orang faham buat 3 hari Qasar pastu dah tak boleh buat selepas itu. Tempoh boleh qasar jamak untuk musafir ialah 3 hari 3 malam tidak termasuk hari datang dan pulang. Semoga jawapan itu boleh menjadi panduan buat kita yang pulang dan beraya di kampung.

Jadi adakah kita boleh jamak dan qosor solat kita. Melainkan asalnya memang niat nak balik 3 hari tapi bila sampai kg tu ada plak hal yang memaksa delay nak balik PJ. Waktu yang pertama itu ialah zohor dan maghrib.

Jarak tempat tinggal iaitu rumah saya dengan pejabat saya adalah lebih kurang 140 km. Jadi aku boleh buat solat jamak ni sekiranya aku berada di Perak sehingga Khamis jam 8 malam. Tapi kalau memang dah niat nak balik selama 4 hari atau lebih memang tak boleh nak buat jamak ye sebaik sahaja touch down di Perak tu.

Antara penggunaan hari selama 24 jam dan yang hari dalam konteks hukum jamak dan qasar. Ini membuktikan rahmat dan kasih sayang Allah pada kita semua agar tidak lekang dari mendirikan solat yang telah disyariatkan kepada kita. Saya ingin bertanya tentang solat jamak qasar.

Ingat ya kalau kita hanya pulang ke kampung melepaskan rindu pada ibu bapa adik-beradik dan sebagainya kita hanya boleh solat jamak dan qasar dalam perjalanan pergi dan balik saja kalau jaraknya lebih 85 kilometer. Solat jamak terbahagi kepada 2 iaitu. Cara solat Jamak Hari Jumaat adalah seperti berikut.

Hampir setiap hari iaitu pada hari Isnin hingga Jumaat saya berulang-alik.


Zayan S Tweet Syarat Syarat Musafir Yang Dibolehkan Solat Jamak Dan Qasar Semoga Bermanfaat Kepada Yang Memandu Jauh Indahdihati Trendsmap


Pulang Beraya Di Kampung Berapa Hari Sebenarnya Kita Boleh Solat Jamak Dan Qasar Sinar Plus


Solat Jamak Dan Qasar Panduan Syarat Niat Jakim


Solat Jamak Dan Qasar Panduan Syarat Niat Jakim


Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Al Kafi 496 Musafir Di Tempat Selama 6 Hari


Solat Jamak Dan Qasar Panduan Syarat Niat Jakim

Comments

Popular posts from this blog

後悔 する よ 英語